Zoek Product
 
Nieuw
Nieuwsbrief

Wil je zo nu en dan foto- en videotips en exclusieve aanbiedingen en in je mailbox?


 
X
Je naam:
Je emailadres:
BonjourFoto How-to Perfecte Webshop Productfoto's in 3 Stappen

Perfecte Webshop Productfoto's in 3 Stappen

 

Als je fysieke producten gaat verkopen via je website, heb je goede productfoto’s nodig. Vaak kun je deze via je leverancier bemachtigen, maar soms zijn geen goede foto’s beschikbaar of heeft de leverancier zijn logo als watermerk in de foto’s geplaatst. Je bent dan op jezelf aangewezen om productfoto’s te maken.

Een goede productfoto is natuurlijk meer dan een artikel op de keukentafel gooien en een plaatje schieten. Bij productfotografie heb je de juiste spullen en een klein beetje know-how nodig voor een goede achtergrond en belichting. Bij sommige artikelen kan het heel goed werken om te werken met een decoratieve achtergrond. Denk bijvoorbeeld aan wijn, dit verkoopt goed met een kistje, wat stro en een tros druiven, zoals de foto hiernaast. Ook hierbij is goede belichting niet onbelangrijk! De meeste webshops werken echter met foto’s met een neutrale, witte achtergrond. BonjourFoto.nl is hierop geen uitzondering. Daarom zullen we ons in dit artikel tot dergelijke productfoto's beperken.

Vier belangrijke punten bij productfotografie

Bij productfotografie zijn eigenlijk vier dingen belangrijk:

  1. Een goede, gelijkmatige belichting
  2. Het voorkomen of zoveel mogelijk reduceren van schaduwen
  3. Een neutrale achtergrond
  4. Het voorkomen of zoveel mogelijk reduceren van reflecties in het product

Het is uiteraard zaak om dit consequent te doen bij alle foto’s, zodat je website overal productfoto’s bevat van even hoge kwaliteit en het geen allegaartje wordt van foto's die soms een witte, soms een grijze achtergrond hebben en producten die dan weer licht en dan weer aan de donkere kant zijn.

De volgende drie stappen leiden snel naar de productfoto-artikelen die jou helpen om perfecte webshop productfoto's te maken.

1. Flitslicht of continulicht?

Als je producten fotografeert en gebruik maakt van het aanwezige daglicht, zal de belichting nooit consistent zijn. Je bent dan afhankelijk van tijdstip en weersomstandigheden. Eén wolk voor de zon, en je hebt al een heel ander licht in je foto. De flitser op je camera gebruiken is ook geen optie, want dat is een te eenzijdige belichting. Het product zal aan de voorkant overbelicht worden, en aan de achterkant een sterke schaduw werpen.

Kijk eens bij normaal (bewolkt) daglicht naar buiten, naar een willekeurig object. Dit kan een auto, vogelhuisje of bushokje zijn. Je kunt aan het product niet zien vanwaar het is belicht. Hierdoor ziet het object er natuurlijk uit. Dit kan je nabootsen door twee of meer externe lichtbronnen te gebruiken. Hiermee creëer je een gelijkmatige en natuurlijke belichting. Hierbij heb je de keuze uit flitslicht en continuverlichting.

Flitslicht

Als je twee of meer studioflitsers gebruikt, zul je iets van de camera moeten weten. Je moet de sluitertijd en diafragma instellen en hiermee een beetje spelen tot de optimale belichting is bereikt, of desnoods een lichtmeter gebruiken. Als je liever op de automatische stand fotografeert, of geen idee hebt wat een sluitertijd of diafragma is, is het gebruiken van flitsers niet echt een optie.

Voor- en nadelen van flitslicht

Een voordeel is dat een flitser behoorlijk veel licht produceert: hij hoeft immers maar een fractie van een seconde zijn kunstje te doen. Hierdoor heeft een basic flitsset al genoeg power om heel behoorlijke productfoto's te maken. Ook kun je studioflitsers inzetten voor andere doeleinden, bijvoorbeeld het fotograferen van personen: portretfotografie, modefotografie etc. Het nadeel is, zoals gezegd, dat je wat meer kennis moet hebben om het goed in te stellen. Maar met wat hints is dit overig een koud kunstje. Een goede start is dit artikel: Studiofotografie Eenvoudig Uitgelegd waarin de meeste basics worden uitgelegd.

Continuverlichting

Continuverlichting of daglichtlampen produceren over het algemeen een neutraal, wit licht. De lichttemperatuur, aangeduid in Kelvin, ligt net als bij flitsers tussen de 5000K en 5500K. Foto's die je maakt met continulicht geven hetzelfde resultaat als met flitslicht, alleen blijft een daglichtlamp continu branden en een flitser dus niet. Daglichtlampen worden daarom dus ook wel continulampen genoemd.

Je hebt waarschijnlijk al allerlei lampen in huis, van een schemerlamp tot een TL-lamp. Waarom zou je dan een daglichtlamp kopen en niet bijvoorbeeld een bouwlamp uit de schuur halen?

Lichttemperatuur

Het verschil zit hem in de lichttemperatuur en het kleurenspectrum. Veel verlichting in huis heeft een "gelig" licht: een vrij warme kleurtemperatuur. Meestal is dit zo rond de 3200K. Gezellig licht om een biertje bij te drinken, maar niet geschikt voor fotografie: producten zien er niet kleurecht uit en vrijwel altijd te geel. Je kunt een product fotograferen met een bureaulamp of bouwlamp en misschien achteraf de kleuren corrigeren in Photoshop, maar dat levert een kwalitatief minder resultaat op. Dat komt doordat het dergelijke lampen niet alle kleuren van het kleurenspectrum bevatten.

Kleurenspectrum

Puur wit (dag)licht bevat namelijk wèl alle kleuren van het kleurenspectrum. Dit kun je zien door een prisma met licht te beschijnen, zoals hiernaast. Aan de andere kant van het prisma ontstaat een lichtbundel waarin de "echte" kleuren van het licht zichtbaar worden (een klassiek middelbare school natuurkunde proefje).

Een tomaat is bij daglicht rood, omdat de tomaat de rode "golflengte" van het witte licht reflecteert. Daarom ervaar je een tomaat als rood. Als de tomaat met een lichtbron wordt beschenen die niet alle kleuren van het kleurenspectrum bevat, bijvoorbeeld een bureaulamp, dan ziet de tomaat er anders uit en is het ook met nabewerking niet mogelijk deze nog 100% natuurgetrouw weer te geven. Een kleur ("golflengte") waarmee het voorwerp niet is beschenen tijdens het fotograferen, is ook achteraf niet meer terug te halen. Dit geldt voor alle normale lampen: halogeen, TL, LED (tenzij het een fotografie-LEDlamp is), spaarlampen, etcetera.

Daarom heet een daglichtlamp dus een daglichtlamp: het is een lamp waarvan het licht wèl alle kleuren bevat en dus wordt een object op de foto 100% natuurgetrouw weergegeven. Je leest dit natuurlijk niet voor de natuurkundeles, dus de moraal is: voor een goede foto géén huis-tuin-en-keukenverlichting gebruiken!

Voor- en nadelen continuverlichting

Het onmiddellijk aanwijsbare voordeel van continulicht is het "what you see is what you get" effect. Wat je ziet met je oog, verschijnt ook op de foto. Bij flitslicht is het een verrassing hoe het wordt, tot je het resultaat in het display van je camera ziet. Daardoor wordt fotograferen met daglichtlampen als makkelijker ervaren. Daarbij komt, dat je de camera op de automaat kunt laten staan. Hierdoor kan iedereen die een foto kan maken, met daglichtlampen ook een productfoto maken. Spelen met instellingen is dus niet nodig.

Een ander voordeel is dat je daglichtlampen ook in kunt zetten voor andere doeleinden, bijvoorbeeld portretfotografie of video. Daarnaast zijn ze energiezuinig en produceren ze vrijwel geen warmte. Extra koeling is dus niet nodig, waardoor je ook geen geluid hebt van bijvoorbeeld een ingebouwde koelventilator.

Een nadeel van continuverlichting is dat je moet werken met een iets langere sluitertijd (of je de camera nou handmatig instelt of niet). Op de automatische stand zal je camera zelf automatisch een langere sluitertijd kiezen. Daardoor is het minder geschikt voor snelle bewegingen, zoals bijvoorbeeld een fotoshoot met een windmachine. De foto's worden in vergelijking met flitslicht sneller onscherp/bewogen. Voor statische onderwerpen (productfotografie dus!) werkt het echter perfect.

Ook moet je op het vermogen letten. In verhouding tot flitslicht ben je bij continulampen wat duurder uit om dezelfde lichtopbrengst te krijgen.

2. Welke achtergrond ga je gebruiken?

Als je hebt bepaald welk type verlichting je wilt gebruiken, ga je kijken naar de ondergrond/achtergrond. Hiervoor zijn allerlei oplossingen beschikbaar, variërend van kleine opnameboxen, tot grotere opnametenten, opnametafels, etcetera. Welk hulpmiddel je gebruikt, wordt vooral bepaald door de grootte van je onderwerp.

Opnamebox

Voor de meeste producten is een opnamebox voldoende. Dit zijn witte, lichtdoorlatende, opvouwbare tenten, verkrijgbaar in diverse maten. Aan de voorkant kan de opnamebox open gemaakt worden door de voorkant eruit te halen. Meestal is deze met klitteband bevestigd.

Binnenin de fototent kun je aan de achterkant het (meegeleverde) achtergronddoek ophangen. Dit achtergronddoek kan diverse kleuren hebben, maar wit en blauw worden het meest gebruikt.

Wit is standaard voor de meeste producten (de opnameboxen op de foto links zijn zelf ook met een witte achtergrond gefotografeerd) maar blauw wordt ook vaak gebruikt vanwege de chromakey-mogelijkheden ervan. Hierover later meer.

Deze opnamebox fungeert als een soort lichttent: je beschijnt hem van buitenaf met daglichtlampen of flitslampen. Door het witte doek wordt binnen in de box het licht goed verdeeld. Het lijkt overal vandaan te komen. Dit kun je ook zien aan de foto. Als je een reflecterend voorwerp fotografeert, kun je niet zien waar de lichtbron stond toen de foto gemaakt werd. Dit levert de mooiste en meest professionele foto's op!

Voor een nog beter effect, en het reduceren van invloeden vanuit de voorkant van de fototent (ongewenste reflecties door een raam of andere lichtbronnen) kun je met het doek de voorkant ook geheel afsluiten. Er blijft dan een smalle gleuf over waar je je cameralens doorheen kunt doen.

Dit soort lichttenten zijn verkrijgbaar vanaf 40 x 40 x 40 cm tot varianten van 60, 90 en 120 cm. Voor de kleinste twee is een basic flitsset (110 - 200 Ws) of een daglichtset van 2 x 40W (spiraallampen) voldoende als belichting.

Bij de grotere lichttenten (90 cm en 120 cm) is het raadzaam om iets zwaardere daglichtlampen te gebruiken (bijvoorbeeld een lamphouder met 3 x 28W spiraallampen).

Deze lichttenten zijn zeer compact op te vouwen: een 60 cm lichttent is samen te vouwen tot een rond pakketje van 30 cm doorsnede. Doordat ze ook zo worden geleverd, is het zaak om het achtergronddoek eerst wel even te strijken, je wilt immers geen zichtbare kreuken en vouwen in je foto.

Chromakey achtergronddoek: de achtergrond wegpoetsen

Veel opnametenten worden geleverd met een blauw doek. Het is de bedoeling om deze achteraf in Photoshop of een ander beeldbewerkingsprogramma weg te "poetsen". Je kunt de achtergrond dan vervangen voor een andere kleur, of een ander plaatje.

De werking van chroma key valt het beste uit te leggen aan de hand van de weerman.

Erwin Kroll, Peter Timofeeff c.s. staan niet voor een weerkaart of computerscherm, maar voor een blauwe wand, ook wel blue screen genoemd. De weerkaart wordt er met chromakey software achter geprojecteerd.

Wanneer de weerman naar een gebied op de kaart wijst, ziet hij dus niets, maar gebruikt hij monitoren aan de zijkant - voor ons kijkers buiten beeld - om te bepalen waar hij ongeveer moet wijzen.

De meestgebruikte kleuren voor keying in foto en video zijn chromablauw en chromagroen. Een scherm in deze laatste kleur noem je logischerwijs een greenscreen. Doordat dit specifieke, felle kleuren zijn, kunnen deze met chromakey software worden gemanipuleerd. Je kunt er dan bijvoorbeeld iets anders voor in de plaats monteren. In Photoshop kan je een goed en egaal belichte achtergrond gemakkelijk selecteren en in één keer verwijderen. Je hebt dan een "vrijstaand" product waar je mee kunt doen wat je wilt!

Als je het voorwerp in een webshop wilt gebruiken, kun je ook gewoon fotograferen met een witte achtergrond. Een nadeel is dan wel dat je het achteraf niet zo gemakkelijk "vrijstaand" kunt maken als met een chromakey-achtergrond.

Opnametafel

Een zeer veelzijdige oplossing om productfoto's te maken, is een opnametafel. Deze zijn er in diverse maten, van 60 x 120 cm tot 130 x 240 cm.

Een opnametafel of fototafel stelt je in staat de belichting heel precies te regelen en het product snel van meerdere kanten te fotograferen, waaronder bijvoorbeeld de bovenkant. Het heeft verder de unieke eigenschap dat je een lichtbron onder te tafel kunt plaatsen, waardoor het blad oplicht. Een opnametafel levert van alle oplossingen het minste schaduw op en de foto's die je hiermee maakt, vereisen - mits een beetje goed belicht - zeer weinig tot geen nabewerking.

Je gebruikt een opnametafel door het product van bovenaf met twee lichtbronnen te beschijnen. Dit kunnen flitsers of daglichtlampen zijn, die op statieven naast de tafel staan. Met behulp van diverse beugels, flexarmen en klemmen is het ook mogelijk lampen aan de tafel zelf te bevestigen.

Daarnaast plaats je één of twee lichtpunten onder de tafel. Bij een kleinere opnametafel heb je aan één lichtpunt vaak voldoende. Houd er rekening mee dat er redelijk wat licht nodig is om het blad goed te laten oplichten. Het kunststof materiaal is dikker dan bijvoorbeeld het stof van de zijwand van een lichttent.

Een opnametafel is ook een ideaal platform voor videotoepassingen en (stop-motion) animatie.

Grote producten: gebruik een studio achtergrond

Bij grote of zware producten, zoals paspoppen, bierfusten of stoelen, die logischerwijs niet in een lichttent of op een opnametafel passen, kun je het beste net zo te werk gaan als met het fotograferen van personen.

Is je product te groot voor een opnametafel, dan is een achtergrondsysteem met een papierrol je eerste stap. Deze zijn o.a. verkrijgbaar als complete set met statieven, papierrol (1,38m breed) en ophangmaterialen.

Hierbij kun je net zo te werk gaan als bij reguliere (mode)fotografie. Meer hierover kun je lezen in dit artikel: Studiofotografie Eenvoudig Uitgelegd.

Als uitgangspunt ga je als fotograaf recht voor het product staan, en plaats je links en rechts naast je een lamp. Deze richt je schuin op het product, de zgn. "tangverlichting", waarbij het onderwerp dus van beide kanten goed belicht wordt.

Een groot deel van de belichting zal langs het product vallen, waardoor schaduwen worden geminimaliseerd. Wil je schaduwen nog verder reduceren, dan kun je de achtergrond onder en achter het onderwerp verlichten met een derde lamp. Deze lamp kun je bijvoorbeeld monteren op een "light boom set", oftewel een boomarm (hengelstatief). De lamp zweeft dan boven het onderwerp, maar wel buiten beeld.

De boomarm heeft aan de ene kant een contragewicht om tegenwicht aan de flitser of daglichtlamp te bieden.

Voor grotere producten kun je op dit zelfde principe voortborduren. Het kan dan nodig zijn om een tweede boomarm met een vierde lamp te gebruiken. Als achtergrond zijn er papierrollen van 2,75 meter breed beschikbaar.

Uitgaande van een achtergrondsysteem van 1,38m breed is de geadviseerde verlichting een flitsset bestaande uit twee flitsers van 200-400 Ws of twee daglichtlampen met 5 x 28 Watt spiraallampen. Bij een grote achtergrond kun je het beste twee flitsers nemen van 400 Ws of meer, of twee continulampen met een totaal vermogen van zo'n 250 Watt per stuk (licht output vergelijkbaar met 1250 Watt normaal licht).

Als je voor jezelf meer bewegingsruimte wilt creëren, kun je de verlichting ook verder achteruit (verder van het onderwerp af) plaatsen. De extra afstand tussen lamp en onderwerp moet je dan wel compenseren met wat extra lichtvermogen.

Voor het kiezen van de juiste flitsset kun je ook dit artikel raadplegen:
5 tips voor het kopen van een flitsset

3. Het voorkomen van reflecties

Met bovenstaande tips is het fotograferen van de meeste producten niet moeilijk. Het is echter lastig om sterk reflecterende of spiegelde producten te fotograferen. Hier zijn diverse oplossingen voor.

Het diffuus maken van het licht

Het diffuus maken, ofwel het verstrooien van het licht, betekent dat het licht minder sterk vanuit 1 lichtpunt komt maar meer van een groter oppervlak. Je kunt dit doen door een softbox of diffuusparaplu voor de lichtbron te plaatsen. Hoe groter het lichtoppervlak des te minder je dit in het product gereflecteerd ziet.

Dit speelt vooral wanneer je een een opnametafel gebruikt, of grote producten fotografeert met een studio achtergrond.

Voor een opnametafel kun je een tafeldiffuser kopen: deze is bij een aantal tafels als optioneel accessoire verkrijgbaar.

Voor een grote verstrooiing kun je het beste ook grote softboxen of paraplu's gebruiken.

Bij een fotobox (lichttent) is dit nauwelijks het geval, omdat de tent zelf eigenlijk een soort softbox is.

Een polarisatiefilter gebruiken

Een polarisatiefilter is een filter dat reflecterend licht filtert. Spiegelingen worden hiermee sterk gereduceerd.

In dit plaatje is rechts geen polarisatiefilter gebruikt. Je ziet dat het schermpje van de telefoon het daglicht dat door een raam naar binnen valt, sterk weerspiegelt. Links is een polarisatiefilter gebruikt waardoor de spiegeling sterk is gereduceerd. Het leidt niet af van het product en het schempje is beter zichtbaar.

Anti-reflectiespray gebruiken

Een andere, ietwat minder bekende optie is antireflectiespray. In het voorbeeld hiernaast kun je het effect ervan zien.

Dergelijke sprays kun je aanbrengen door het vanaf ca. 30 cm op het product te spuiten. Het is veilig voor gebruik op de meeste materialen, ook plastic (bij twijfel eerst even testen op een klein stukje).

Na gebruik kun je het simpelweg afvegen met een zachte, droge doek.

 

Tot slot...

Bovenstaande tips zijn uiteraard slechts adviezen, er zijn nog vele andere mogelijkheden. Voor een advies op maat kun je altijd contact met ons opnemen!


Vond je dit artikel waardevol?

Deel het met vrienden of geef je waardering in sterren!


45
com_content.article
(94 stemmen)
Perfecte Webshop Productfoto's in 3 Stappen5 van 50 gebaseerd op 94 stemmen.


 

Email met tips, how-to's en acties?

Wil je zo nu en dan foto- en videotips, exclusieve aanbiedingen en instructievideo's in je mailbox?
Klik dan hieronder. Wij houden ook niet van een volgestorte mailbox, dus met 'zo nu en dan' bedoelen we ook echt 'zo nu en dan' en dus niet 'drie keer per dag' ;-)


 
X
Je naam:
Je emailadres:
Winkelwagen
Winkelwagen
Je winkelwagen is momenteel leeg.

Bonjourfoto is:

Kwaliteit sinds 2010
Groot assortiment
Veilig betalen
Lage verzendkosten
Snel thuisbezorgd
Persoonlijk advies
Kennis & Knowhow
2 jaar garantie
14 dagen bedenktijd
Unieke controleservice*
Klantbeoordeling: 9,4

Nieuwste Reviews
5 STARS
Super snelle softbox, beter dan de oude, (die was ook kapot vandaar de nieuwe) maar dit werkt top.
- Erik Mulder
5 STARS
Nou, hij is binnen hoor, sinds gisteravond. Getest en compleet en het draait als een zonnetje. Zelfs de draadloze trigger, waarvan ik niet zeker wist of die voor de Canon geschikt was, is prima. Dank voor de snelle levering!
- Jan van der Knaap
Socials


Algemene Voorwaarden   •   Disclaimer   •   Privacy   •   Reparatie / Retour / Ruilen   •   Links   •   Jouw account