Zoek Product
 
Nieuw
BonjourFoto How-to Uw eigen productfoto's maken

Uw eigen productfoto's maken

Productfoto's maken voor uw webshop

Heeft u een webshop maar nog geen goede productfoto's? Het is helemaal niet moeilijk om deze zelf te maken, zolang u beschikt over de juiste middelen. Voor productfotografie bestaan diverse methoden, hieronder staan een aantal op een rijtje.

Verlichting voor productfotografie

De meestgebruikte verlichting bij productfotografie is continulicht. Deze lampen hebben een helder wit licht dat vergelijkbaar is met daglicht. Uw camera kan gewoon op de automaat foto's maken en zal dit licht herkennen als daglicht. Zo krijgt u een zeer natuurgetrouwe foto. Het mooie aan continulampen is "what you see is what you get". In tegenstelling tot flitslicht is hetgeen u met uw ogen ziet, ook wat de camera vast zal leggen.

Eenvoudige opnamebox

De goedkoopste oplossing is deze voordelige lichttent (ministudio) met verlichtingsset (2 x 50W Halogeen) en tafelstatief voor uw camera. Deze set wordt veel gebruikt door particulieren om kleine artikelen te fotograferen voor bijvoorbeeld Marktplaats. Het diffuus witte doek verdeelt het licht mooi over het product. Met bijvoorbeeld Photoshop kan je de blauwe achtergrond met een chromakey functie wegpoetsen zodat het product "vrij staat" (op een witte achtergrond). Een voordeel is dat het een complete, voordelige startset betreft, een nadeel is dat er slechts kleine objecten in gefotografeerd kunnen worden en nog wat nabewerking nodig heeft.

Link: Basic Ministudio

Lichttent

Voor grotere voorwerpen en producten gebruikt u grotere lichttenten. U kunt een opvouwbare fotobox nemen of een lichttent. Het doek van de tent zorgt voor een gelijkmatige belichting van het voorwerp. U kunt deze fotoboxen en lichttenten belichten met twee daglichtlampen op statief. De hoeveelheid licht die u nodig heeft is afhankelijk van de grootte van de tent.

In principe heeft u voor de kleinere opnameboxen (40x40 en 60x60) voldoende aan twee daglichtlampen van 40 Watt (lichtopbrengst gelijkwaardig 200 Watt per stuk). Voor de grotere opnameboxen en lichttenten gebruikt u bijvoorbeeld twee continulampen die elk vijf 28 Watt lampen hebben (lichtopbrengst 700 Watt per stuk). Deze hebben voldoende power en spreiding voor een goede belichting van de tent. Een opnamebox of fototent heeft als voordeel het geringe gewicht en de opvouwbaarheid. Deze tenten zijn makkelijk mee te nemen en voordelig in aanschaf. Een nadeel is het feit dat de foto's vaak nog wat nabewerking nodig hebben.

Link: Opnamebox en Lichttent

Opnametafel

De meest professionele oplossing is een opnametafel. De foto's die u hiermee maakt, kunnen in principe zonder nabewerking in een webshop geplaatst worden. Dit komt doordat de voorwerpen niet alleen van boven worden belicht, maar tevens van onderen. Door een daglichtlamp onder de tafel te plaatsen licht de plaat op, en worden schaduwen tot een minimum gereduceerd. De voorwerpen staan dan "vrij", met een witte achtergrond.

Als u sterk reflecterende objecten fotografeert, zoals glaswerk en sieraden, gebruikt u een "roof diffuser" zodat de lampen niet in het voorwerp weerspiegeld worden. Een fototafel kunt u in diverse groottes krijgen, afhankelijk van wat u wilt fotograferen. De meest geschikte belichting wordt bij iedere tafel getoond als relevant product. Een opnametafel kent veel voordelen: veelzijdig, het beste resultaat, foto's meteen gebruiksklaar, maar ook twee nadelen: het is minder makkelijk mee te nemen dan een opvouwbare fototent, en de aanschafprijs is wat hoger.

Link: Opnametafels

Wit achtergrondpapier

Voor echt grote en zware voorwerpen kunt u ook een witte achtergrond van papier nemen. Dit kunt u, als u hier plaats voor heeft, aan de muur monteren of met een statiefsysteem ophangen. Als verlichting neemt u twee wat zwaardere daglichtlampen en een derde lamp om de achtergrond uit te lichten zodat het object geen slagschaduw op de achtergrond werpt. In het geval van het voorbeeld hiernaast kunt u een lamp laag achter de paspop positioneren en schuin naar boven op de achtergrond richten. Wilt u een foto maken van het gehele voorwerp, kunt u gebruikmaken van een hengelstatief (light boom set) en de lamp, buiten beeld, schuin naar beneden deachtergrond belichten.

Link: Achtergrondrollen en Ophangsystemen

Welke camera is geschikt voor productfotografie?

Er is eigenlijk maar één eis aan de camera en dat is - naast een goede fotokwaliteit natuurlijk - dat hij foto's van dichtbij kan maken (macrofoto's). Bij de kleinere lichttenten is dit zeker van belang, omdat u de cameralens aan de voorzijde door de opening steekt. De afstand tot het voorwerp is dan enkele tientallen centimeters.

Macro voorzetlens voor spiegelreflex camera's

Veel camera's hebben een macro-stand die u hiervoor kunt gebruiken. Deze wordt vaak aangeduid met een bloemetje:

Als u een spiegelreflex camera gebruikt, kan het zijn dat de lens niet kan scherpstellen op objecten dichterbij dan bijvoorbeeld zo'n 60 cm (bij een 18-135 lens bijvoorbeeld). De simpelste - maar ook meest prijzige - oplossing natuurlijk de aanschaf van een speciale macrolens, maar u kunt ook uw gewone lens uitrusten met een macro voorzetlens. Hiermee verkort u de brandpuntsafstand van de lens zodat u de camera dichterbij het object kunt bewegen en veel beter mooie macrofoto's kunt maken.

Link: Macro voorzetlenzen

Tot slot

In dit artikel gaan we nog dieper in op productfotografie en de exacte benodigdheden voor allerlei toepassingen:
Link: Perfecte Webshop Productfoto's in 3 Stappen


Vond je dit artikel waardevol?

Deel het met vrienden of geef je waardering in sterren!


36
com_content.article
(20 stemmen)
Uw eigen productfoto's maken4 van 50 gebaseerd op 20 stemmen.


 
Winkelwagen
Winkelwagen
Je winkelwagen is momenteel leeg.

Uw gegevens





Bonjourfoto is:

Groot assortiment
Veilig betalen
Lage verzendkosten
Snel thuisbezorgd
Persoonlijk advies
Kennis & Knowhow
2 jaar garantie
14 dagen bedenktijd
Klantbeoordeling: 9,3

Volg ons!

Nieuwste Reviews
5 STARS
Ik heb een trigger ontvangen voor mijn nikon D800 en ik ben erg tevreden over de manier hoe ik deze ontvangen heb. Deze trigger werkt perfect en was snel ontvangen.....ik zal snel weer zaken weer met jullie doen .....groeten en bedankt voor de snelle service.
- Bert Verkaik
5 STARS
Uitermate tevreden over het product en de supersnelle levering.
Henny van der Graaf
- Henny van der Graaf
Algemene Voorwaarden   •   Disclaimer   •   Privacy   •   Reparatie / Retour / Ruilen   •   Merken   •   Links   •   Nieuwsbrief