Zoek Product
 
Nieuw
Nieuwsbrief

Wil je zo nu en dan foto- en videotips en exclusieve aanbiedingen en in je mailbox?


 
X
Je naam:
Je emailadres:
BonjourFoto Veel gestelde Vragen Flitsers, softboxen en lichtvormers Uitleg over de knopjes op studioflitsers

Uitleg over de knopjes op studioflitsers

Aan de achterzijde van een studioflitser bevinden zich alle bedieningsknoppen:

Slave sensor aan/uit
De slave-sensor laat de flitser flitsen zodra hij een andere flits "ziet" of een infrarood signaal ontvangt. De slave sensor bevindt zich over het algemeen bovenop de behuizing van een studioflitser. Deze kan ook worden uitgeschakeld om te voorkomen dat de flitser afgaat.

Ready-pieper aan/uit
Na iedere flits moet de flitser even opladen. Dit duurt, afhankelijk van het model flitser en het ingestelde vermogen, 0.5 tot 5 seconden. Als de flitser beschikt over een "ready-beep" dan klinkt een piepje zodra de flitser weer is opgeladen. Dit geluidssignaal kan worden uitgeschakeld met deze knop.

Instellamp full/dim
Zoals gezegd is het instellicht bedoeld om te kijken hoe het licht ongeveer op de scène valt. Bij de wat luxer uitgevoerde flitsers kan dit licht proportioneel met het flitsvermogen worden ingesteld. Dat betekent dat als je het vermogen omhoog draait, dat het instellicht automatisch ook feller gaat branden. Dit is de standaard instelling. Zet je deze schakelaar op "full" dan brandt het instellicht continu op vol vermogen, ook al heb je het flitsvermogen laag ingesteld.

Instellamp aan/uit
Het instellicht is bedoeld om, nadat de fotostudio is opgebouwd, te kijken hoe en waar het licht valt en het helpt je camera sneller te focussen als er weinig omgevingslicht is. Bij een vaste opstelling in een studio met voldoende omgevingslicht heb je de instellamp niet zoveel nodig en kun je hem met deze knop uitschakelen. Dat scheelt ook weer qua stroomverbruik.

Vermogen instelling
Bij iedere flitser kan de hoeveelheid licht worden geregeld. Het voordeel van meer licht is dat de flitser verder van het onderwerp geplaatst kan worden. Hierdoor ontstaat voor de fotograaf meer bewegingsvrijheid. Door aan deze draaiknop te draaien, wijzigt de hoeveelheid licht.

Ready-indicator
Niet alle flitsers beschikken over een ready-piepje, maar alle flitser hebben wèl een LED lampje dat aangeeft of de lamp klaar is voor de volgende flits. Dit lampje is ook erg handig als je een opstelling hebt met meerdere flitsers, en je wilt controleren of ze allemaal meeflitsen. Met meerdere flitsers is het vaak een zee van licht waarbij moeilijk is te zien welke flitser afgaat en welke niet. Door aan de achterzijde van de flitser te kijken of dit LED lampje uit gaat, kan je zien of de flitser geflitst heeft.

Zekering
Het zekeringcompartiment bevat een standaard glaszekering die beveiligt tegen overspanning. Een aantal modellen flitsers heeft in dit compartiment tevens een reservezekering verborgen.

Test knop
Met deze knop kun je de flitser laten afgaan zonder gebruikmaking van een camera, draadloze triggerset of wat voor apparaat dan ook. Deze knop is om de flitser te controleren op een juiste werking. Het komt van pas in een studio met meerdere flitsers, waarbij bijvoorbeeld gewerkt wordt met de "slave sensor".

Voedingskabel
Op deze connector sluit je de voedingskabel aan.

Hoofdschakelaar
Hiermee wordt de flitser in zijn geheel in- en uitgeschakeld.

Vermogensregelaar
Met deze draaiknop wordt het flitservermogen, dus de hoeveelheid licht, geregeld. De hoeveelheid licht die nodig is, is afhankelijk van de grootte van het onderwerp en de afstand van de studioflitser tot het onderwerp. Als je een krachtige flitser hebt, met meer vermogen, dan kun je de flitser wat verder van het onderwerp kan zetten om zo wat meer bewegingvrijheid te creëren. Dit is ook nodig bij grotere onderwerpen, deze kan je pas goed belichten als je de flitser op een bepaalde afstand zet.

Sync-aansluiting
Deze aansluiting wordt gebruikt om de flitser te ontsteken.
Dit kan op meerdere manieren, zie hiervoor het artikel "Hoe sluit ik een studioflitser aan".


Vond je dit artikel waardevol?

Deel het met vrienden of geef je waardering in sterren!


309
com_content.article
(1 stemmen)
Uitleg over de knopjes op studioflitsers5 van 50 gebaseerd op 1 stemmen.


 

Email met tips, how-to's en acties?

Wil je zo nu en dan foto- en videotips, exclusieve aanbiedingen en instructievideo's in je mailbox?
Klik dan hieronder. Wij houden ook niet van een volgestorte mailbox, dus met 'zo nu en dan' bedoelen we ook echt 'zo nu en dan' en dus niet 'drie keer per dag' ;-)


 
X
Je naam:
Je emailadres:
Winkelwagen
Winkelwagen
Je winkelwagen is momenteel leeg.

Uw gegevens





Bonjourfoto is:

Kwaliteit sinds 2010
Groot assortiment
Veilig betalen
Lage verzendkosten
Snel thuisbezorgd
Persoonlijk advies
Kennis & Knowhow
2 jaar garantie
14 dagen bedenktijd
Unieke controleservice*
Klantbeoordeling: 9,4

Nieuwste Reviews
4 STARS
Mechanisch zijn de lampen prima in orde. Ze vouwen goed uit en weer in, de statieven zijn stevig, het doek dat je er voor kunt bevestigen om het licht diffuser te maken heeft precies de goede strakheid. Er zitten twee luikjes tegenover elkaar; waarschijnlijk moet je deze openzetten voor de warmteafvoer maar dit is niet geheel duidelijk. Om de kleurneutraliteit perfect te krijgen is manuele witbalans instellen het beste. Gelukkig heeft mijn camera een manuele witbalans-instelling, daarmee worden de foto's mooi neutraal. Niet vergeten de witbalans daarna weer op AWB terug te zetten.Kortom: ik maak mooie foto's met deze set.
- Klaas Bil
5 STARS
This product is a nice way to get quick and adjustable frost effect (as you can start light and add as required).
This is one of many useful products I\'ve ordered from bonjourfoto - I would highly recommend them for both their products and service.
- Shaun McAdam
Socials


Algemene Voorwaarden   •   Disclaimer   •   Privacy   •   Reparatie / Retour / Ruilen   •   Merken   •   Links